Vergassingen ‘Schipholganzen’: schandalige volksverlakkerij en zinloze vogelmoord
Nog steeds worden de feiten niet onder ogen gezien, nog steeds blijven alle autoriteiten en overheidsorganen het grote publiek voorhouden, dat het heel erg nodig is om de grauwe ganzen in de wijde omgeving van Schiphol uit te moorden, vanwege de vliegveiligheid.
In de allereerste plaats: ganzen zijn niet in het minst geneigd om in vliegtuigmotoren te vliegen. Onder normale omstandigheden is dat volstrekt uitgesloten. Alleen onder zeer uitzonderlijke omstandigheden van mist in de ochtendschemering en zeer laag vliegende vliegtuigen is er enig risico. Van de in de omgeving van Schiphol broedende of foeragerende grauwe ganzen gaat dan ook geen enkel gevaar uit.
Risico verwaarloosbaar
Tweemaal zijn er daadwerkelijk ganzen in een vliegtuigmotor terechtgekomen en beide keren waren dat niet de grauwe ganzen, die nu op grote schaal vergast of geschoten worden, maar toevallig langsvliegende Canadese en kolganzen. Het risico van aanvaringen met dit soort vogels wordt op geen enkele manier beïnvloed door de massale bestrijdingsacties en zal altijd een – zeer klein en vrijwel verwaarloosbaar – risico blijven.
Geen noodlandingen
Absolute veiligheid bestaat nu eenmaal niet. Niemand wil ganzen in een vliegtuigmotor. Maar de kans daarop is ongelofelijk klein en het risico op een ernstig gevolg vrijwel verwaarloosbaar. De twee maal dat het is voorgekomen leverde het ook geen ernstig probleem op; de vliegtuigen waren nog normaal bestuurbaar en konden normaal landen. Spreken van een noodlanding, wat een in feite onbestuurbaar vliegtuig impliceert, is paniek zaaien.
Sneeuwganzen
De situatie rond Schiphol is niet uniek in de wereld. In New York is het probleem met 100 duizenden foeragerende sneeuwganzen opgelost door het gebied rond het vliegveld onaantrekkelijk te maken als voedselgebied en elders voedselgebieden in te richten. De Nederlandse overheid weigert dat te doen. Op basis van vrijwilligheid ploegt een aantal boeren direct na de oogst de oogstresten onder en zelfs deze minimale inspanning heeft al gezorgd voor een afname van 80 procent van het aantal baankruisingen tussen vliegtuigen en ganzen.
Boer belangrijker dan vliegveiligheid
Jaren geleden heeft De Faunabescherming bij het ministerie van Landbouw, nu Economische Zaken, al stevig aangedrongen op een verbod op het telen van voor ganzen aantrekkelijke gewassen in de Haarlemmermeer. Het ministerie weigert het belang van de vliegveiligheid boven dat van een enkele individuele boer te stellen. Kennelijk acht het ministerie dus de kans op een ernstig incident buitengewoon klein. Maar hetzelfde ministerie geeft wel toestemming om duizenden ganzen te vergassen, zogenaamd om deze kans nog verder te verkleinen. Pure volksverlakkerij.
Onderbuikgevoelens
De kans op ernstige incidenten is volgens alle internationale berekeningen al ongelofelijk klein. Die kans neemt door het vergassen van de grauwe ganzen met een onmeetbaar klein percentage af. Evenmin als door het schieten van de grauwe ganzen en evenmin als door het vernietigen van de legsels van de ganzen, neemt daardoor het aantal grauwe ganzen af. Het zijn allemaal volstrekt zinloze, kostbare en dieronvriendelijke maatregelen, en daarmee zijn ze feitelijk in strijd met de wet. Niet objectieve uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek bepalen het beleid in dit land, maar de op niets gebaseerde onderbuikgevoelens van jagers en boeren.